اولین گام برای حضور موفق در سطح بازارهای بین المللی، ارزیابی از وضعیت شرکت خود بر اساس شاخص¬های بین المللی است تا میزان توانایی شرکت برای حضور در سطح بین الملل را مورد سنجش قرار دهد. با استفاده از این بخش شما می توانید در حوزه هایی که توانایی شما به میزان کافی نمی باشد، از طریق مشاوره، آموزش، برون¬سپاری و ... توانایی خود را ارتقا داده و زمینه حضور موفق تر در سطح بین¬المللی را برای شرکت مهیا نمایید.
با استفاده از تحقیقات بازار، تقاضای محصول و خدمات را شناسایی خواهیم کرد. این تحقیقات سبب می شود تا موقعیت فعلی و آتی را در بازار هدف ترسیم نمود و رفتار مشتریان را پیش بینی کرد. در طرح صادراتی بیشتر بر نحوه و چگونگی حضور در یک بازار جدید و سیاست های حاکم بر این کار توجه می کند. در طرح صادراتی، به نیاز توسعه بازار شما، پاسخی شفاف خواهد داد و نقشه راه را برای شما به نمایش در می آورد.
یکی از زیرشاخه های طرح صادراتی رسیدن به تعیین ویژگی های کمی و کیفی محصول/خدمت است. این خدمت که عمدتاً با نام مهندسی محصول/خدمات نامیده می شود، در صورتیکه در بخش تدوین طرح صادراتی صورت گرفته باشد، فاقد هزینه است. در غیر اینصورت و در صورت لزوم، برای شناسایی محصولات مشابه، پارامترهای لازم برای صادرات کالا/خدمات شما این مهم توسط شرکت صورت می گیرد.
یکی از چالش¬های اساسی شرکتها برای تعاملات بین المللی، مبحث مذاکره است. نیک مستحضرید با توجه به مرزهای فرهنگی و ملی مختلفی که با آن روبرو هستیم باید با شیوه های مختلف معاملات فروش و مذاکرات تجاری آشنا باشیم. یعنی مذاکره کنندگان در تعامل با افرادی با فرهنگ های ناهمگون هستند و باید قادر باشند سبک های مذاکرات متفاوتی را با توجه به موقعیت ارائه نمایند. بنابراین مقوله مذاکره، علم ارتباط موفق است.
تهيه و تنظیم اسناد و مدارك مورد نياز به منظور صادرات از سمت داخل کشور و همچنین احصا لیست مجوزات و گواهی¬های احتمالی مورد نیاز برای صادرات به کشور هدف و متعاقباً اخذ مجوزهای مربوطه یکی از پارامترهای مهم در بحث صادرات است. تهیه، تنظیم و پیگیری اسناد و مدارک صادراتی در داخل کشور به عنوان یک خدمت و احصا مجوزهای لازم برای صادرات محصول/خدمات به کشور مدنظر و پیگیری اخذ آن از مبادی ذیربط از دیگر خدمات خواهد بود.
برای کسب اطلاع از قیمت محصول/خدمات مشابه در بازار هدف، به منظور تحلیل در روند قیمت گذاری می توان از این بخش بهره برد. ما با استفاده از بانکهای اطلاعاتی خود، لیستی از قیمت محصولات/خدمات مشابه در کشور هدف را به شما ارائه می دهیم. همچنین با تحلیلی از کالاهای صادراتی، می توانیم قیمت محصول را روی عرشه کشتی (بر اساس قیمت محصولات از بازار مبدأ –ایران-) به شما ارائه کنیم.
با توجه به آنکه عوامل متنوعی در بازارهای کشورهای مختلف در بحث قیمت گذاری دخیل است، لذا استراتژی قیمت گذاری کالا/خدمات بسیار چالش برانگیز می باشد. ارائه پیشنهاد قیمت کامل و دقیق و انتخاب شرایط فروش کمک شایانی به فروش کالای صادراتی می نماید.
اجزای کلیدی استراتژی قیمت گذاری کالای صادراتی شامل ارزیابی اهداف بازار خارجی محصولات شما، هزینه های مربوط به تولید محصول، میزان تقاضای بازار و درصد رقابت است. سایر عوامل مثل حمل و نقل، مالیات و عوارض گمرکی، کمیسیون های فروش، بیمه و تامین مالی هستند که آنها نیز در بخش های مربوط به خود محاسبه می شوند.
یکی از عوامل بسیار مهم که در استراتژی قیمت گذاری کالاهای صادراتی دخیل است، هزینه های اضافی هستند که معمولاً توسط واردکنندگان در کشور مقصد به شما تحمیل می شوند. این هزینه ها شامل تعرفه ها (تعرفه گمرک)، هزینه های گمرک، نوسان ارز، هزینه های تراکنش ( از جمله ارسال کالا) و مالیات برارزش افزوده (VAT) می باشند و گاهی اوقات می¬توانند به هزینه نهایی پرداخت شده توسط واردکننده اضافه شوند، که این مسئله گاهی منجر به ایجاد قیمت تمامشده بسیار بالا برای کالا ی صادراتی میشود.
کانالهای توزیع که برگرفته از حمل و نقل، مدیریت موجودی کالا، خدمات پشتیبانی محصول است، نقش مهمی را در توزیع و بازاریابی موفق همه محصولات ایفا میکنند. آنها دارای ارتباط متفاوت، تخصص و دانش گستردهای از محصولات هستند. بازارهایی با رشد سریع و افزایش پیچیدگیهای توزیع، تقاضا و نیاز به کانالهای توزیع را افزایش دادهاند. یکی از هنرها، کاهش فاصله بین نقطه تولید محصول/ارائه خدمت و نقطه مصرف است. همچنین با شکلگیری دامنه رقابت در میان برندها نقش کانالهای توزیعی علاوه بر توزیع و رساندن محصول به دست مشتری و مصرفکننده، در اهمیت حفظ و ارتقاء برندینگ شرکت در ذهن مشتریان تأثیرگذار است. میزان وابستگی به کانالهای توزیعی در آینده کسبوکارها مهم است. انتخاب کانال های توزیع مناسب که دارای بهره وری لازم بوده و سبب مدیریت هزینه هم بشوند، یکی از خدمات قابل ارائه است.
یکی از عوامل موفقیت تجارت بین الملل، وجود زنجیرههای کارآمد از عملیات و زیرساختهای لجستیک و حمل ونقل از مبدا تا مقصد است. این زنجیرهها شامل مولفههایی هستند که در هماهنگی با یکدیگر، جریان کالا را از نقطه مبدا به مقصد ممکن میسازند. انتخاب درست و مناسب این زنجیره سبب می شود با حفظ امنیت کالا، سرعت و مدیریت هزینه، بخش اعظمی از دغدغه های متقاضی را پاسخ گوید. لجستیک طیف وسیعی از از خدمات حملونقل جادهای، ریلی، دریایی، هوایی، فورواردری، انبارداری، خدمات لجستیک طرف سوم، خدمات ارزش افزوده لجستیکی و نظایر آن را شامل میشود.
هر یک از این طیف های زنجیره لجستیک اهمیت بسزایی دارند. ترانسفر از اهمیت بالایی برخوردار بوده که انتخاب صحیح نوع آن ضمن مدیریت هزینه، به مدیریت زمان و حتی نوع خدمات جانبی آن از جمله بیمه، انبار و ... نیز تأثیر می گذارد. از طرفی انبار به عنوان واسطه، موجبات گردش کالا از تولید به مصرف را امکان پذیر می سازد و می تواند در عرضه بموقع محصول، جریان عادی تولید، ثبات قیمت محصول، تعمیر و نگهداری ماشین آلات و... نقش مهمی را ایفا نماید بطوریکه نقش آن در تجارت غیر قابل انکار است و می توان گفت که انبارداری از مهمترین بخش های کار بازرگانی و صادرات و واردات کالا است. امنیت کالا و سهولت دسترسی به آن از ویژگی های بارزی است که باید بخش انبار دارا باشد. انتخاب انبار با هدف ارتقا در بهره وری کار چه از نظر مدیریت زمان و چه کاهش هزینه ها از مهمترین اهداف این بخش است. در مجموع در بخش لجستیک، نگاه یکپارچه و هماهنگ می تواند باعث کارآمدی بیشتر و بهره وری افزون تر گردد.
تجارت بین الملل، به سبب تفاوت فرهنگی، اجتماعی، قوانین و ضوابط و ... عمدتاً در معرض خطرات مختلفی، چه در داخل کشور و چه در کشورهای مقصد قرار دارد. برای محفوظ ماندن در برابر این خطرات احتمالی، لازم است تا منابع هر خطر/ریسک شناسایی شده و سپس آنها را به حداقل تقلیل داد. مشاوره در زمینه علل این ریسک ها و ارائه راهکار از سوی مشاورین ذیصلاح، گام مهمی در مدیریت ریسک است که از سوی این شرکت به متقاضیان ارائه می گردد.
هر رابطه تجاری نیاز به یک ضابطه مناسب و جامع دارد و از چندین بُعد از جمله حقوقی، بازرگانی و فنی برخوردار است. یکی از دغدغه های اصلی موجود در بحث تجارت بین الملل، مباحث حقوقی و قراردادی است. عمدتاً به دلیل اختلافات ناشی از تفاوت قوانین بین کشورها، امنیت حقوقی برای فعالیت های اقتصادی با ریسکهایی روبرو است. برای کاهش ریسک و ارتقا امنیت حقوقی، مشاوره حقوقی-قراردادی پیشنهاد می گردد. بنابراین لازم است یک تیم متخصص و مجرب قرارداد را تدوین، بررسی و نهایی نمایند.
برای تمامی شرکت های پیمانکاری و خدمات فنی و مهندسی اطلاع یافتن و چگونگی حضور در مناقصات بین المللی، یک چالش بزرگ است که در صورت موفقیت در مناقصات در حقیقت عامل مهمی در رشد و توسعه فعالیت های شرکتهای خود را در پی دارد.
تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت آسو تجارت پارسیان یزد می باشد.